
De langste boomgaard van Europa
Indiener: Hart van Tiel


HAALBAARHEIDSSTUDIE
Dit project betreft een landschappelijke verandering van de corridor door de FruitDelta (A15 en BetuweRoute), waarvan ProRail en Rijkswaterstaat ‘eigenaar’ zijn. Deze hoofdroute loopt als een anonieme lijn door het landschap en draagt volgens Hart van Tiel niet bij aan de identiteit van het gebied. Zij wil met het project de corridor een gebiedseigen inrichting geven d.m.v. vergroening en biodiversiteit. Zodat het een visitekaartje voor de regio wordt.
Dit project heeft op alle speerpunten effect want het vertegenwoordigd de agribusiness, geeft inrichting aan de logistieke corridor en is absoluut een bijdrage voor het toerisme. Daarmee kan het het vestigingsklimaat en de concurrentiepositie van het regionale bedrijfsleven een impuls geven.
EINDRESULTAAT
Dankzij dit project is zowel bij Rijkswaterstaat als bij ProRail beweging gekomen om mee te denken aan een inrichting van de corridor die meer gebiedseigen is. Het project heeft reuring in de regio gebracht, want veel (regionale) partijen hebben zich aangesloten. Knelpunt is dat Rijkswaterstaat en ProRail langlopende onderhoudscontracten en veiligheidsvoorschriften hebben die dwingen tot een ander ontwerp. Desalniettemin wordt er veel meegedacht en willen de indieners doorzetten. Het bodemonderzoek (deel van de aanvraag) is nog niet uitgevoerd.
IMPRESSIES
WERKGEBIED
